Sunset

Sunset
Johannesburg

dinsdag 8 juli 2014

Winter in Afrika moet je zeker niet onderschatten!

We stonden vandaag bijna bevroren op. De eerste nacht in onze blokhut, en de eerste nacht dat het hier heeft gevroren. -3 om precies te zijn!
Dus vanochtend maar meteen een jas aan, sjaal om en muts op. En zo ontbeten. Lekker ouderwets. Toast met pindakaas en banaan. Hmmmmmmmm
Maarten kwam ons weer ophalen en we reden naar het project. Vandaag ging ik filmen en Sam werkte in de keuken.

Ik kan wel zeggen wat ik allemaal gefilmd heb, maar dan ben ik uren bezig om te schrijven. Deze film, over het project en over de reis die we gemaakt hebben, komt na de reis op youtube te staan en dan zet ik de link ook in de blog!

Wel heb ik na het filmen nog gevoetbald met het voetbalteam van het project. Een jongensgroep met leeftijden van 15-18. Heel erg gezellig en leuk!
Omdat het vandaag extreem koud was, ook gedurende de dag, besloten we de kinderen om 15:00 naar huis te laten gaan. Sommigen moeten nog een half uur tot een uur lopen om thuis te komen (er gaat ook een grote bus naar de extensions) en de zon gaat al vroeg onder en dan wordt het weer enorm koud!



Nu typ ik deze blog (in word) in de auto. We hadden nog wat mensen thuisgebracht naar de township en zijn nu onderweg naar Melville.

Vanavond kookt Maarten voor ons. Nog geen idee wat er op het menu staat maar het is vast en zeker lekker! Daarna ga ik een film kijken, daar ben ik nu echt aan toe!

Morgen is er nog een dag in het project zoals vandaag en donderdag is er in een ander project verderop een korf- en voetbaltoernooi. Daar ga ik foto’s maken en ook nog wat draaien voor de film. Misschien nog een balletje mee trappen, is altijd leuk!


Vrijdag gaan we naar Constitution Hill. Daar kwamen we met de Hop-on-Hop-off tour ook langs, alleen hadden we toen geen tijd om naar binnen te gaan.
Er ligt een oud, ommuurd fort en een grote gevangenis. Dit was in de tijd van de apartheid 1 van de meest afgrijselijke en gruwelijke plekken om als zwarte terecht te komen. Zonder pardon werd je hier voor de rechtbank gegooid, en voor je nog maar 1 verdedigend woord gezegd had was je al schuldig bevonden.

Soms werden mensen hier ook gemarteld, net zolang ze braken en toegaven dat ze iets ‘fout hadden gedaan’. Bijv: zitten op een bank waar enkel zwarten op mochten zitten… Dit gaat ook alweer een indrukwekkende dag worden lijkt mij! 


Zaterdag kunnen we hopelijk te Ponte City Tower bezoeken. Een luxueus appartementencomplex met een open dak. Met aansluitend een bezoek aan de beruchte wijk: Hillbrow. Een beetje de oude Bronx van New York, maar dan in Johannesburg.


Zondag hebben we weer een rustdagje, maar gaan we wel nog de ‘rooftop market’ bezoeken voor wat souvenirs.


Zo, dit was het voor vandaag. Morgen weer een nieuwe dag en dus weer een nieuwe blog.

3 opmerkingen:

  1. Ik lees iedere keer op het puntje van mijn stoel jullie belevenissen. Wat een avontuur!
    Ik zou zeggen: alle poriën open en als een spons alle indrukken opzuigen om daarna nooit meer te vergeten.
    Enjoy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Luciënne Smeets10 juli 2014 om 07:07

    Net wat Mirjam zegt, snel even kijken of er 'n nieuwe Blog is op het puntje van de stoel. Wat een ervaring, het zal n deel van jullie blijven uitmaken. Ik heb er veel bewondering voor. Groetjes Luciënne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel beide! Heel erg leuk om te horen dat mijn blogberichten goed bevallen!
    Soms ben ik niet al te snel, maar ik wil niet snel snel een bericht erop zetten.
    Ik kan nooit elk detail typen omdat we hier zoveel meemaken inderdaad!
    Ik geniet elke dag, een ervaring om inderdaad, nooit te vergeten!!!
    Groetjes uit het nu al schemerende Afrika!

    BeantwoordenVerwijderen