Sunset

Sunset
Johannesburg

donderdag 3 juli 2014

Wifi time out

Sorry allemaal dat er woensdag en donderdag geen blog was, onze wifi was veel te langzaam om deze pagina te openen ... Ik typ nu ook weer redelijk kort, omdat het internet of de stroom elk moment kan uitvallen haha!

Woensdag:

Woensdag zijn we een dagje niet naar het project gegaan. We konden dus ook wat langer slapen (tot 8 uur, dat is hier uitslapen) We gingen naar het apartheidsmuseum, hier wordt de hele geschiedenis van de tegenstelling tussen de blanken en de zwarten weergegeven.
Een erg indrukwekkend en groot museum waar we toch wel vier uur zoet mee waren!

In het begin wordt je snel gefouilleerd door een bewaker, niet dat dit nut heeft, maar elke functie hier in Afrika is bedacht om een baan te creĆ«ren voor iemand. Daarna krijg je een kaartje waar opstaat of je Blank of Zwart bent. Maarten en ik waren zwart en Sam was wit.
Je moest dan door een aparte ingang naar binnen en het eerste deel van het museum verloopt gescheiden.







Het museum is prachtig aangelegd, delen binnen, delen buiten en 2 keer een heuse filmzaal waarin er informatieve films over de apartheid getoond werden.
Ik bespaar jullie de hele inhoud van het museum, maar als je in Johannesburg bent en de kans hebt om naar het museum te gaan, dan moet je dit echt doen!



Daarna zijn we teruggereden naar Melville en zijn we bij de Steers wat gaan eten, een soort McDonald's maar dan veel beter! Daarna nog snel naar de Spar gegaan om wat inkopen te doen. En daarna een avondje rustig aan in de Backpackers.
Gelezen en al wat fotootjes bewerkt. Alweer vroeg gaan slapen want donderdag gingen we terug werken in het project!

Donderdag:

De wekker ging natuurlijk weer om 6 uur! Vandaag heb ik mijn camera toch maar niet meegenomen, er stond namelijk ook voetbal op het programma. Dus wist ik wel zeker dat ik in mijn vrije tijd lekker mee ging voetballen! We hebben op ons gemakt ontbeten, en dan rustig naar het project gereden. Het verkeer zat gelukkig mee, dus we kwamen al vroeg in het project aan. De kinderen waren allemaal al aan het zingen, een prachtig gezicht met de opgaande Afrikaanse zon! Zoveel vreugde, na een bedankje aan God beginnen de kids ook met hun ochtendprogramma. 

Wij werkten deze dag in de groentetuin. Ik ging met Lucky, een lokale man rond de 30, de voortuin onderhouden. Planten water geven en schoffelen. Maar allemaal op het Afrikaanse tempo, langzaam dus. Ik had met hem een diepgaand gesprek over alcohol en drugsgebruik bij ons en hoe hij daar tegenover stond. Erg inspirerend om te horen hoe de mensen hier precies leven en hoe ze inderdaad tegenover de gebruiken stonden!

De waterslang lekte een paar keer, dus het liep niet allemaal van een leien dakje. Maar dat maakte helemaal niks uit volgens Lucky. We hadden er immers een hele dag de tijd voor!
De tijd vloog om als je bezig was. Dus al snel kregen we ons middageten wat, zoals gewend, helemaal vers en heerlijk was. Daarna hebben Sam en ik nog geholpen met het afwassen van zo'n 300 bordjes en daarna heb ik nog gevoetbald met de jongeren in het project. Erg cool, ze noemen met Shots, want Sjors is natuurlijk erg moeilijk haha

We waren ook weer lekker vroeg terug, dus eerst even snel gedoucht en daarna lekker een uurtje gelezen. Toen kwam Anke, de vrouw van Maarten, op bezoek. Samen gegeten en gezellig even gepraat.

Voor vandaag (vrijdag) staat de hop-on-hop-off tour op de planning. Een echte sightseeing tour met onder andere het Carlton center (Top of Africa) en nog veel meer.
Morgen gaan we op safari in Pilanesbergen dus vertrekken we al rond 5 uur!
Ik hoop dat ik vanmiddag nog wifi heb, dan kan ik deze dag alvast helemaal samenvatten, met foto's natuurlijk! Nu gaan we ontbijten en dan rijden we naar het busstation.
We hebben er zin in!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten