Sunset

Sunset
Johannesburg

maandag 7 juli 2014

Lazy sunday & happy monday

Zondag

Zoals de titel al zegt hadden we gisteren een rustdagje, dus ook geen blog haha 
Daarom typ ik zondag nu bij maandag erbij.

Door de luidruchtige Arabische Emiraten mensen (vreemde combinatie, maar goed) zijn we al lekker vroeg wakker geworden. Achja, zo blijven we wel in het ritme. Voor de eerste keer eigenlijk zonder Maarten. Want hij slaapt nu thuis voor de volgende 3 weken.
Niet echt veel ontbeten. Daarna op ons gemak opgestaan. We hadden van Maarten geld gekregen om inkopen te gaan doen voor het avondeten. Gelukkig is de Spar maar 5 minuten lopen, alleen op Afrikaans tempo is het toch wel een dikke 10 minuten haha.
We namen meteen de was mee van afgelopen week, het begon al aardig te stinken op onze kamer.

We kochten voor het avondeten: spaghetti, tomatenpuree, nog wat kruiden, gehakt en voor vandaag (maandag) kip, rijst, sla, tomaat, paprika en nog een instant roomsaus van Knor.
Dat wordt smullen dus...

Daarna brachten we onze spullen naar de 'Laundry service' dat ging allemaal perfect en de mevrouw achter de kassa beloofde dat onze stinkwas al om 17u klaar was.
Dan weer op het Afrikaanse tempo teruggelopen naar de Backpackers. Nadat we alles in hadden geruimd vertrokken we naar de... Mac Donalds. Jaja, we hadden even zin in een vette hap als lunch. Een extra large Big Mac menu. Dat ging er wel in!

We gingen met Maarten en Anke nog even een cafeetje opzoeken in het centrum van Melville. The liberation pub, echt een gezellige tent. En Carling Black Label Beer is echt heerlijk! Daarna haalden we samen de was op en zetten ze ons weer af bij de Backpackers!

We maakten spaghetti, lazen nog wat en gingen slapen. Althans slapen. De buren van de Arabische Emiraten hadden het erg gezellig. En aangezien hier amper iets geïsoleerd is konden we dus lekker meegenieten. Om 23:30 werd het me toch wat teveel en aangezien zelf zeggen 'could you please be quit' niet hielp, haalde ik maar de versterking erbij.

Jarred, een gespierde Zuid Afrikaan heeft eens vriendelijk geopperd of ze stil wilden zijn. Na een heel gesprek, dat toch wel indruk maakte blijkbaar, was het muisstil.
En ik heb heerlijk geslapen!

Maandag

Zoals het ritme al gepland had, om 6 uur opgestaan. Na een lekker snel ontbijtje de kamer helemaal opgeruimd. We veranderen namelijk vanmiddag na het project van kamer. We krijgen dan een houten hutje naast het zwembad. Dat zou rustiger moeten zijn volgens de eigenaar.

Maarten wacht ons al op in de woonkamer en we vertrekken naar het project. Daar worden we, zoals gewoonlijk inmiddels, hartelijk verwelkomt! We gaan direct aan de slag in de keuken. Ze hebben onze hulp namelijk nodig! Er moeten enorm veel aardappels geschild worden en 10 pompoenen moeten gebroken, uitgeschraapt, gesneden en gekookt worden.
Daar waren we wel even zoet mee. 


Om 10 uur ben ik met Maarten even naar de shopping mall gereden in extension 3 van de township. Gek dat aan de ene kant van de weg er huisjes staan van golfplaten en aan de andere kant een super de luxe modern shopping center.
Ik ging namelijk een Afrikaanse simkaart halen zodat Maarten ons kan bereiken. Gebeld worden kost ongeveer 6 euro per minuut. Dan is mijn Belgische kaart zo leeg.

Daarna terug in het project gezorgd dat alle kinderen te eten kregen, pap deze keer. Het is dan even hectisch, aangezien ze in groepen naar binnen komen en allemaal honger hebben. Als dan iedereen de eetzaal heeft verlaten kunnen we beginnen met het middagmaal. Rijst, een aardappel-gehakt saus en een soort van pompoenmoes. Een lekkere en voedzame combo. Met de mannen in de keuken (ook jongeren van 20) praat ik over alcohol en drugs, een toch wel aangrijpend thema daar.
Ze vinden het raar dat je op een terras gaat zitten, een biertje drinkt, of 2, en dan niet dronken wordt. Ze drinken hier vooral om problemen te vergeten, beter te slapen of echt gewoon om helemaal dronken te worden. Dat is wat ze meestal doen. Een inspirerend en leerzaam gesprek dus!

Oja, ik ben bang dat ik niet meer helemaal normaal op foto's kan staan. Tja, een selfie mond spier heb ik denk ik. En onze mooie hoedjes zijn tegen de haaruitval, we worden al oud haha!


Nadat ook weer alle kinderen hebben gegeten ben ik nog gaan voetballen met wat kinderen. Erg grappig, en ook erg leuk. Daarna heb ik nog genoten van een muzikale voorstelling van de Marimba band. 
De leraar beloofde mij morgen ook wat dingen te leren! Super!


Terug in de Backpackers heb ik gekookt, het gerecht wat ik hierboven al beschreef. Daarna heb ik de kamer verder opgeruimd en nu zit ik in de woonkamer dit blog bericht te typen.
Buiten zitten de luidruchtige jongeren van Dubai, in de woonkamer een mengelmoes van mensen die overal vandaan komen. Australie, Amerika, Duitsland en uit Afrika zelf. 
Een gezellige boel dus.

Gisteren zijn ook 2 Nederlandse meiden gearriveerd, die gaan morgen verder naar Mozambique en kwamen enkel in Johannesburg hun visum regelen!

Ohja, ik heb ook nog een jongen uit Born ontmoet hier 2 dagen geleden. Hij heeft op het Trevianum gezeten en kent een jongen die bij mij vroeger in de klas heeft gezeten.
Wat is de wereld toch klein af en toe!

Morgen ga ik filmen in het project, woensdag ook. Ik ga een soort van promo/reisverslag maken van het project. Sam werkt gewoon in de keuken of in de tuin.
Volgende week is de 'Youth Protection Week' . Op donderdag is er dan een groot feest waarbij ook de politie komt. Een soort interactieve voorlichtingsmiddag. Er worden zo'n 8-900 mensen verwacht, dus ik ben benieuwd!

De laatste week gaan we met de Fieldworkers mee de township in om daar te controleren hoe het met de mensen staat. Of er iemand medische hulp nodig heeft...
Veel lopen, veel praten, veel ellenden onder ogen zien en dus een grote emotionele impact. 
Ik ga die week waarschijnlijk als het lukt bij iemand in de Township slapen.
Dat lijkt me zo gaaf om te ervaren. Nu nog even lezen en dan mijn bed opzoeken.

Dus weer een nieuwe dag vol verrassingen! Ik heb er zin in! :D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten